THE EFFECT OF GADGETS ON CHILDREN'S DEVELOPMENT
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
Currently, early childhood is already using gadgets that are used to spend their playing time. The purpose of this study was to determine the effect of the length of time using gadgets in early childhood on social development. This research method is observational analytic. The variables of this study are the duration of using gadgets and social development. The results of the statistical test research show that there is a difference or influence of the duration of using gadgets on social development. In conclusion, there is a long influence of using gadgets in children on social development in their environment.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Cara Baru Mendidikan Anak Sejak dalam Kandungan, Bandung: Kaifa.
Anggrahini, S. A, 2013.
Dinamika Komunikasi Keluarga Pengguna Gadget., Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora, Yogyakarta: Disertasi.
Departemen Pendidikan Nasional, 2008,
Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Indonesia: Gramedia Pustaka Utama.
Gunarti. Winda, dkk. 2008.
Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar Anak Usia Dini, Jakarta: Universitas Terbuka.
Haryono, M.H, 1999.
Pengalaman Pembinaan Anak Usia Prasekolah, Desa Dalam Program Bina Anaprasa: Surabaya.
Hidayat. Syarief, 2002.
”Pengembangan Anak Dini Usia: Memerlukan Keutuhan”, Bulletin Padu, Edisi Perdana, Direktorat Jendral Pendidikan Luar Sekolah, Jakarta:Depdiknas.
Hurlock, Elizabeth B., 1993,
Perkembangan Anak, Jakarta: Penerbit Erlangga.
Jalal. Fasli, 2002.
Direktur Jenderal Pendidikan Luar Sekolah dan Pemuda Departemen Pendidikan Nasional, disampaikan pada acara Orientasi Tehnis Proyek Pengembangan Anak Dini Usia.
Jonathan, dkk, 2015.
Perancangan Board Game Mengenai Bahaya Radiasi Gadget Terhadap Anak, Surabaya: Universitas Kristen Pertra Surabaya.
Lily I Rilantono, 2002.
Ketua YKAI Pusat dan Guru Besar Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia, disampaikan pada Orientasi Tehnis Pelaksanaan PADU tingkat Nasional.
Novitasari, Wahyu, 2016,
Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak, Surabaya: Disertasi, Universitas Negeri Surabaya.
Padmonodewo. Soemiarti, 2003.
Pendidikan Anak Prasekolah, Jakarta: Rineka Cipta.
Rahman, U, 2009.
Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini, Jakarta: Lentera Pendidikan., Vol 12.
Shochib, Moh, 1998.
Pola Asuh Orang Tua: dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri, Jakarta: Rineka Cipta.
Suparno. Paul, 2002.
Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget, Yogyakarta: Kanisius.
Supartini, Y, 2004.
Buku Ajar Konsep Dasar Keperawatan Anak, Jakarta: EGC.
Susanto, Ahmad, 2012,
Perkembangan Anak Usia Dini, Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.
Tridhonanto, Al dan Beranda Agency, 2014.
Mengembangkan Pola Asuh Demokratis, (Jakarta: PT. Elex Media Komputindo).
Utami Munandar, 2010.
Aspek Psikologi dan Penerapannya, Analisis Pendidikan Departemen P&K, Jakarta:Balai Pustaka.
Widiawati, 2014,
Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Anak. Jakarta: Universitas Budi Luhur.
Yudrik, Yahya, 2000,
Psikologi Perkembangan, Jakarta: PT Kharisma Putra Utama,
Yuliani, NS. 2009.
Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: PT Indeks.
Yusuf, Syamsu. 2011.
Psikologi Perkembangan Anak Dan Remaja, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.