Pelatihan Pengembangan Literasi Digital dalam Pendidikan Bagi Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
Abstract
Pengembangan literasi digital dalam pendidikan sangat penting untuk mempersiapkan siswa menghadapi tuntutan abad ke-21. Literasi digital mencakup tidak hanya keterampilan teknis, seperti mengoperasikan alat digital, tetapi juga kemampuan berpikir kritis, termasuk mengevaluasi informasi daring dan menerapkan etika dalam berpartisipasi di dunia digital. Seiring teknologi yang terus membentuk lingkungan belajar modern, integrasi literasi digital ke dalam kurikulum menjadi langkah mendasar untuk menciptakan peserta didik yang adaptif, cerdas, dan bertanggung jawab. Artikel ini membahas strategi integrasi literasi digital ke dalam sistem pendidikan, tantangan yang dihadapi pendidik dan lembaga, serta dampaknya terhadap keterlibatan siswa dan prestasi akademik. Penekanan diberikan pada pelatihan guru, akses teknologi yang merata, dan perancangan kurikulum yang mendorong berpikir kritis dan kesadaran media. Temuan menunjukkan bahwa program literasi digital yang efektif dapat meningkatkan kemandirian siswa, memperkuat kolaborasi, dan mendukung kebiasaan belajar sepanjang hayat. Pada akhirnya, integrasi literasi digital dalam pendidikan bukan hanya sebuah peningkatan, tetapi sebuah kebutuhan untuk partisipasi yang bermakna di era digital.
Copyright (c) 2025 Summiyani, Zuyun Siti Nurfina Susanti, Hairun Najwa, Hafizotul Munawwaroh, Elsa Vanny Yuli Afiatul, Nuryana Maghfirotul Jannah, Dwi Nurdiantika, Wahyu Agung Efendi, Arif Rahmatullah, M. Aidil Syah (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Padma (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) accepts manuscripts that have not been published elsewhere and are not under consideration for publication by other print or electronic media. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (eg, post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
License to Publish
The non-commercial use of the article will be governed by the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). The author hereby grants Padma (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) an exclusive publishing and distribution license in the manuscript include tables, illustrations or other material submitted for publication as part of the manuscript (the “Article”) in print, electronic and all other media (whether now known or later developed), in any form, in all languages, throughout the world, for the full term of copyright, and the right to license others to do the same, effective when the article is accepted for publication. This license includes the right to enforce the rights granted hereunder against third parties.





