Implementasi Pelatihan Penggunaan Figma untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa dalam Desain UI/UX di SMKN 2 Tanjung Selor
Abstract
Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi telah membawa dampak signifikan dalam berbagai aspek kehidupan, termasuk di bidang pendidikan. Salah satu keterampilan yang semakin dibutuhkan di era digital adalah desain UI/UX (User Interface/User Experience). Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman dan keterampilan siswa SMKN 2 Tanjung Selor dalam menggunakan aplikasi Figma untuk desain UI/UX. Metode yang digunakan adalah pelatihan dengan pendekatan one-group pretest-posttest, yang melibatkan siswa jurusan Rekayasa Perangkat Lunak (RPL). Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan signifikan dalam pemahaman siswa terhadap konsep UI/UX, penggunaan Figma, serta istilah desain seperti wireframe, prototype, dan mockup. Sebelum pelatihan, mayoritas siswa belum mengenal Figma, namun setelah pelatihan, sebagian besar siswa memahami penggunaannya dalam desain UI/UX. Temuan ini mengindikasikan bahwa pelatihan berbasis proyek dapat menjadi strategi efektif untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam bidang desain digital.

Copyright (c) 2025 Riyanto, Abd Risal, Nizam, Erwansyah, Seliwati (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Padma (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) accepts manuscripts that have not been published elsewhere and are not under consideration for publication by other print or electronic media. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons BY-NC License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (eg, post it to an institutional repository, in a journal or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
License to Publish
The non-commercial use of the article will be governed by the Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). The author hereby grants Padma (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) an exclusive publishing and distribution license in the manuscript include tables, illustrations or other material submitted for publication as part of the manuscript (the “Article”) in print, electronic and all other media (whether now known or later developed), in any form, in all languages, throughout the world, for the full term of copyright, and the right to license others to do the same, effective when the article is accepted for publication. This license includes the right to enforce the rights granted hereunder against third parties.